У сучасному світі комп'ютер є своєрідним
"інтелектуальним знаряддям", що дає людині змогу вийти на новий
інформаційний рівень. Його можна розглядати і як сучасний
засіб діяльності старшого дошкільника. П'ятирічна дитина проявляє великий
інтерес до комп'ютера — його будови, функцій, можливостей, різноманітних
комп'ютерних ігор. У цьому віці малюк здатний свідомо обирати спосіб дії,
приймати особливі умови, які пропонує комп'ютерна технологія. Це стає можливим
завдяки розвитку в дошкільника символічної функції наочно-образного мислення.
Працюючи на комп’ютері, дитина шостого року життя діє з наочними екранними
образами, яким надає ігрового значення, переходить від звичайних практичних дій
із предметами до дії з ними в образному плані (уявному, модельному,
символічному).
Сьогоднішня
практика засвідчує, що дошкільний навчальний заклад використовує комп'ютерні
ігри у спеціально обладнаному комп'ютерно-ігровому комплексі, завдяки чому їх
можна поєднувати з іншими видами занять.
Комп’ютерні
ігри та вправи необхідно розглядати як особливий засіб, що стимулює творчу
активність дітей. Вони цікаві та доступні, а закладені в них ігрові завдання
містять не тільки навчальний матеріал, способи та засоби для його вирішення, а
ще мотив та мету, які стимулюють дитину.
Діти
в процесі комп’ютерних ігор здебільшого оперують символами і знаками, отож
особливе значення має підготовленість дітей, як психологічна, так і фізична.
Перш ніж грати в комп’ютерні ігри, не зважаючи з якою метою – навчальною чи
розважальною, необхідно щоб їм передували ігри зі звичайними іграшками і
предметами-замінниками. Поетапне формування різних видів традиційних ігор
створює базу для залучення дітей до комп'ютерних ігор. Отож, іграм на
комп'ютері з будь-яким змістом передує діяльність дітей з опорою на реальний
предмет чи реальні дії.
допомагають дітям краще засвоювати знання,
стимулюють опанування новими знаннями, виявляють прогалини в певних видах
колективної роботи, забезпечують досягнення дітьми певного рівня
інтелектуального розвитку, який необхідний для подальшої навчальної діяльності
в процесі комп'ютерної "діяльності" у дитини розвиваються позитивні
емоційні реакції. Водночас це сприяє корекції й розвитку психічних процесів;
заняття з використанням комп'ютерних програм,
розвивальних ігор стимулюють у дітей цікавість і прагнення досягти поставленої
мети.
уміння отримувати інформацію;
правильної аналізувати та інтерпретувати;
формулювати висновки, припущення;
вміти будувати перевірочний експеримент;
коригувати свої подальші дії.
Комп'ютер
дозволяє моделювати такі життєві ситуації, які не можна побачити в
повсякденному житті (льодохід, поле ракети або супутника, перетворення лялечки
в метелика, несподівані й незвичайні ефекти).
Комп'ютер
дуже «терплячий», ніколи не лає дитину за помилки. А чекає, поки він сам
виправить їх.
Оскільки
домашні комп'ютери здебільшого використовуються не тільки для роботи і
навчання, а й для ігор, то постає питання правильного вибору - які комп'ютерні
ігри розвивають дитину, а які з них мають сумнівну цінність успішного
розв'язання означеного питання важливими є знання жанрової класифікації ігор.
Основних
жанрів комп'ютерних ігор декілька, однак у кожному з них існують свої
різновиди. Отож різних видів комп'ютерних ігор набагато більше ніж може
видатись на перший погляд. Ігри одного жанру можуть мати між собою багато
спільного, а також може бути в одній грі й кілька жанрів. Отже, умовно всі
комп'ютерні ігри можна класифікувати таким чином:
Адвентурні (в перекладі з
англійської – пригодницькі) Візуально вони оформлені як мультиплікаційний
фільм, однак з інтерактивними властивостями – можливістю управляти перебігом
подій. Для вирішення поставлених завдань необхідно володіти кмітливістю і
розвиненим логічним мисленням. Головним в таких іграх є те, що потрібно «щось»
знайти. Стратегії. Основна ціль
стратегічних ігор: управління ресурсами, корисними копалинами, військами,
енергією чи іншими подібними складовими (юнітами). При цьому часто необхідно
здійснювати не тільки довготривале планування, а й слідкувати за означеною
ситуацією.
Аркадні.
Для такого жанру характерне поділ гри на рівні, коли нагородою і метою є право
переходу до наступного епізоду, місії. Здебільшого, в кінці кожної місії
гравцеві потрібно подолати противника.
Рольові. В іграх цього
жанру в розпорядженні геймера (гравця) є невеликий загін персонажів, кожен з
яких виконує певну роль чи функцію. Задача героїв - спільними зусиллями
дослідити віртуальний світ з метою виконання поставленої на початку гри мети
(цілі).
3D-Action.
Коротко девіз цих ігор можна виразити словами "Зруйнуй!". Повністю
тип ігор для розваг. Вони розвивають моторні функції, дещо гірше -пізнавальні,
при цьому є сумнівними для розвитку мислення і розв'язання завдань морального
виховання.
Логічні.
Їх користь полягає в тому, що вони розвивають навички логічного мислення,
особливо в дітей дошкільного віку.
Здебільшого
гра є одним завданням чи набором кількох головоломок, які повинен вирішити
гравець. Типовими представниками означеного жанру є різноманітні задачі на
перестановку фігур чи моделювання малюнка.
Симулятори
(імітатори). Гра має в назві певний префікс, наприклад: авто-, авіа-,
спортивний та ін.
Отже,
впровадження комп’ютерних програм та мультимедійних технологій у практику
дошкільної освіти дає змогу:
поєднати інноваційні дидактичні функції
комп'ютера з можливостями традиційних засобів навчання;
збагатити і наповнити виховний та навчальний
процес новими формами роботи;
створити інноваційні методики, що сприятимуть
більш ефективному засвоєнню знань дітьми дошкільного віку;
створити навчальні, розвивальні комп’ютерні
ігри та впрви.
Отже, можемо зробити висновки, що використання
інформаційних технологій значно підвищує зацікавленість дитини у навчанні,
робить процес засвоєння нових знань та уявлень про оточуюче більш швидким та
різнобічним, сприяє вдосконаленню та закріпленню старого матеріалу, розвиває
логічне мислення, покращує пізнавальну активність, сприяє розвитку багатьох
психічних процесів.