Субота, 17.11.2018, 23:23
Ви увійшли як Гість | Група "Гості"Вітаю Вас, Гість
 


Синквейн - це один з прийомів активізації пізнавальної активності дітей, формуваня їх розумового та мовленнєвого розвитку. Слово «синквейн» походить від французького слова «п'ять» і означає «вірш, що складається з п'яти рядків».

 Синквейн - це не звичайний вірш, а вірш, написаний відповідно до певних правил. У кожному рядку задається набір слів, який необхідно відобразити в вірщі.

 1 рядок - заголовок, в який виноситься ключове слово, поняття, тема синквейна, виражене у формі іменника.

 2 рядок - два прикметники.

3 рядок - три дієслова.

 4 рядок - фраза, що несе певний зміст.

 5 рядок - висновок, одне слово (може бути два), іменник.

 Вигадування синквєйнів є своєрідним інструментом для синтезування отриманої інформації. При роботі з даним прийомом логопед вирішує відразу безліч найважливіших завдань:

 - вивчений на занятті матеріал набуває якогось емоційного забарвлення, що сприяє його глибшому засвоєнню,

 - відпрацьовуються знання про частини мови,

 - знання про речення,

 - уміння дотримуватись певної інтонації,

 - значно активізується словниковий запас дітей,

- удосконалюється навик використання в мові синонімів, антонімів,

 - активізується і розвивається розумова діяльність,

 - удосконалюється уміння висловлювати власне відношення до чого-небудь.

 Простота форми цього прийому, що здається на перший погляд, насправді приховує сильний, багатогранний інструмент для рефлексії. Адже оцінювати інформацію, викладати думки, відчуття і уявлення в декількох словах, насправді, не так вже й легко. Але це складна і плідна робота, як для педагога, так і для дитини.

 Звичайно ж, уміння вигадати синквейн вимагає від дитини певної підготовки, а від логопеда ретельно продуманої, планомірної роботи.

 Доцільно спочатку пропонувати дітям для прослухування готові синквейни, наприклад:

 Весна.

Сонячна,тепла

 Пробуджує, зігріває, розквітає.

 В садах цвітуть дерева.

 Краса!

 Весна.

 Волога, прохолодна.

 Тане, дощить, віє.

 Люди чекають тепла.

 Журба!

 Запропонувати дітям знайти різне і загальне в рядках, звернути увагу не лише на зміст, а і на побудову віршів, перерахувати кількість рядків і слів в кожному рядку.

 Щоб навчити дітей складати синквейн їм пропонуються наступні вправи, метою яких є уміння виділять з потоку мови потрібну частину мови:

 1. За допомогою сигнальних карток (плескання в долоні) вибери слово, найбільш відповідне по змісту до картинки.

 Лисиця - доброта, хитрість, злість.

 Вовк - захист, зло, радість і так далі.

 2. З'єднай стрілкою ті предмети, які, на твою думку, можуть бути зв'язані між собою. (Використовується лото «Знайди пару»).

 3. Робота в групах. Підберіть слово, що називає відчуття і що відповідає на питання що? до картинки, яка лежить на столі. ( М'яч, квітка, зошит, хмара, лимон, цукерка і так далі).

 4. Гра «Злови м'яч». Логопед називає слово-предмет і кидає м'яч дитині, вона в свою чергу, називає слово, що асоціюється з названим словом. Обов'язкова умова - всі слова відповідають на питання хто? або що?. Наприклад: м'яч - гра, мама - зустріч, лялька - радість, ранок - сонце і так далі.

 5. «Аукціон» слів.

 При прослухуванні синквейнів спільно утворюється схема, якою можна буде користуватися на наступних заняттях. Для дітей середнього та старшого дошкільного віку, ще не знайомих з визначеннями частин мови, вона може виглядати так: на перших заняттях вигадувати синквейн краще колективно, всією групою. Якщо дітям буде важко (у дітей  дошкільного  віку ще не дуже великий словниковий запас), то можна запропонувати складати синквейн за допомогою навідних запитань, а також доповнювати словами недописаний синквейн.

   Хлопчик,

   Акуратний, . .

   Малює ., ....

   Він все встиг зробити.

   Радість!

 Після цього спільно складається вірш з протилежним значенням, про недбайливого хлопчика.

                Хлопчик,

               Неохайний ..

               Забув .,..

               Розкидав іграшки по кімнаті.

              Сумно!

 Коли педпгог відчує, що діти легко доповнюють початі рядки, правильно розставляють частини мови, слід переходити на наступних заняттях   до самостійного вигадування синквеинів (краще при роботі в парах або групах).